De drie fouten die ik maakte als projectleider

“Ik maakte drie fouten als projectleider” bekende ik laatst aan een andere projectleider. Tot een jaar of zeven geleden had ik geen aandacht over wat er in een groep gebeurde. Ik beken het maar gewoon. Ik maakte die fouten vòòr ik leerde over groepsdynamiek. Inmiddels weet ik meer.

In mijn teamversnellingstrajecten help ik jou om deze fouten niet meer te maken. En in deze blog deel ik de drie dingen die jij moet doen in jouw project om niet dezelfde fout te maken.

De drie fouten die ik maakte als projectleider

Ik was z’n projectleider die ging voor het resultaat. Projectplan maken. Projectteam uitkiezen. Doelen stellen. Sturen op de aspecten van GROTICK. Enfin, je kent het wel.

En tijdens het project keek ik niet naar wat er in het team gebeurde. Stuurde vooral op resultaat en negeerde de rest. De fouten die ik, als projectleider, maakte zijn deze drie:

  1. Ik voelde dat er iets gebeurde, maar kon en wilde er geen vinger opleggen.
  2. Vol automatisch deed ik het verleidelijke; ik negeerde het en gaf er geen aandacht aan.
  3. Mijn gevoel rationaliseerde ik vooral heel hard weg. Ik zei namelijk tegen mezelf:

“Als iedereen nou maar gewoon het werkproces volgt & zich aan de afspraken houdt. Dan komt het heus goed. Al dat andere moet ik gewoon negeren.”

Karin in 2009

En daarmee gaf ik mezelf de opdracht om de rest te negeren. Ondanks dat merkte ik dat ik na èlk overleg doodmoe was geworden dòòr dat wat er gebeurde ìn het overleg. Nu zie ik het als de drie fouten die ik maakte als projectleider.

(Nu zit ik aan de keukentafel. Denkend aan mijn vroegere ik, met een grote glimlach op m’n gezicht. Wist ik veel hoeveel er daarna over groepsdynamiek te ontdekken viel!)

.

Elke week ’n tip? Volg me op instagram. Zie ik je daar?

Wat is groepsdynamiek?

Kom ik er, lekker op tijd, na een jaar of tien, studeren en werken, achter dat er ook nog zo iets is als wat er gebeurt tussen mensen. Zo komt groepsdynamiek in mijn leven.

Wat? Je kan groepsdynamiek het gemakkelijkst uitleggen als de psychologie van een groep. Het is ook de naam van de studie van het gedrag van mensen in kleine groepen. Tussen 1940 en 1970 is er veel op onderzocht en ontwikkeld. Het is eigenlijk nog best vers van de pers als je rekening mee houdt hoe lang er al mensen op de wereld rondlopen.

Wat ik er boeiend aan vind? Dat het gedrag van de groep valt niet te voorspellen uit het gedrag van elk van de groepsleden afzonderlijk. Het is alsof de groep zijn eigen identiteit ontwikkeld. En het meest fascinerend? Ook al worden de leden in de groep één voor één vervangen, de identiteit van de groep blijft grotendeels overeind. Dat leerde ik over groepsdynamiek, het is dat wat er gebeurt tússen mensen.

Projectleider zijn én die drie fouten niet meer maken

Ik ben z’n type die thee & espresso drinkt na het avondeten. Want waarom kiezen?

Want, in m’n werk kies ik ook niet. Projectleider, procesmanager, algemene bemoeial over de toekomst van het beheervak & de ‘B.V. Stadsbeheer’ in Nederland. En sinds een half jaar plak ik geruisloos ZZP-ert teamcoach achter dat lijstje. Dus vandaag verrijk ik je leven met weetjes over de geschiedenis van groepsdynamiek. (Waar je natuurlijk al je hele leven op heb zitten wachten, ha!)

Oh ja, en die vroegere ik? Die had mij-van-nu met ’n opgetrokken wenkbrauw aangekeken en gezegd “Mensen? Dat is gedoe.”

En precies dat “gedoe” is nu mijn werk. Wat jij daar aan hebt? Nou, nu ken je mij! Ik deel wat ik leerde over het aansturen van projecten en over groepsdynamiek. Mensen laten zich niet sturen door GROTICK. Vertrouwen, betrokkenheid en verantwoordelijkheid bepalen hoe snel mensen rennen in je project.

Drie dingen die jij moet doen in jouw project

Doe wat je doet in je werk, wees die goeie projectleider die stuurt op de ‘blauwe’ resultaten. Je bent een kei in je vak en behaalt resultaten door dat wat je doet. Echt in verbinding met mensen samenwerken En doe ook dit: pas kennis over groepsdynamiek toe. Om die te combineren, dat kan op drie manieren:

  1. Leer: Zoek in boeken en op internet naar ‘fases teamontwikkeling’ en ‘groepsdynamiek’. Dan leer je wat het is wat je ervaart in je team. Zo kan je er wel de vinger op leggen.
  2. Durf: ga buiten je standaard projectaanpak. Kijk breder dan PRINCE, THEFT of GROTICK. Maak bespreekbaar wat je voelt gebeuren in een overleg. Negeer niet wat er gebeurd en durf te onderzoeken.
  3. Doe: maar dan echt hè? Niet een keer een heisessie ofzo en dan afvinken dat je aan teamontwikkeling heb gedaan. (over lekker rationeel benaderen gesproken). Nee, doe het met regelmaat. Luister naar de onderlinge communicatie. Herken de verschillende fases waar je team in zit en welke strubbelingen daar in passen. Stuur je rol als projectleider bij aan de fase waar de groep in zit.

En tot slot: Hoe zit dat met jou? Wat doe jij nu wèl in je project(team) terwijl je er tot een jaar of wat geleden geen aandacht voor had? Laat je het me weten?

    Meer van dit? Meldt je aan voor de nieuwsbrief!